Atlanten, Inre och yttre Hebriderna

Efter 4 dagar i kanalen var det skönt att komma ut på Atlanten, men tyvärr fortsatt motorgång i högsommarvärmen. Fisket gick inget vidare men det gick desto bättre i fotbollen som vi kunde se på paddan. Vinst mot Schweiz i VM.

Isle of Mull

På eftermiddagen gick vi vidare till ön Mull och hittade en fin vik att ankra i.

Vi pumpade upp gummibåten för första gången och provkörde motorn. Allt fungerade och vi fick en fin kväll med bad, grill och kunde sitta ute och spela Chicago till sent på natten.

Staffa

På onsdag kastade vi loss och gick mot Staffa. Staffa är en ö som är uppbyggt av pelarbastalt som bildats då den vulkaniska basalten kylts ned och fått form som liknar pelare.Staffa kommer från det urnordiska ordet för ”stavar”.

På Staffa ligger Fingal’s Cave som inspirerade Felix Mendehlsson att skriva ett av sina mest kända orkesterverk ”Hebriderna”. Vi kunde faktiskt i den lugna sjön slänga ankare och besöka Fingal’s cavve med gummibåten.

Naturligtvis kom även Vitesse och mötte upp.

Svårt att klaga på vädret men det var lite lite vind, det blev 10 000-spel under gång.

Isle of Lunga

Efter Staffa fortsatte vi till Lunga där vi ankrade för natten. Vi tog dingen in till ön och det visade sig vara en fantastisk fågel ö med massor av Puffings. Det största problemet var att kom så nära att det var svårt att fokusera med kameran….

Här är vår ankringsvik med Puffins i förgrunden.

Detta var en av höjdpunkterna på vår segling och vi var glada att vi fick möjligheten att ankra över natten här.

Massor av Puffins ville vara med på bild…

Även gott om skarv och sillgrisslor

Någon som sett ”Fåglarna” av Hitchcock?

Isle of Canna

Vi vaknade vid 5-tiden av att det var strömt och blåste men vi satt bra så efter en skön frukost gav vi oss iväg till Canna. För första gången sedan Nordsjön kunde vi segla.

Skönt akterdäck och trötta gastar.

Nu styrde vi mot Isle of Canna där vi skulle stanna för natten. Vi hade tänkt att ta en av de 10 fasta bojarna de hyrde ute för £10 per natt men vi kom lite för sent. Istället hittade vi en liten vik på utsidan.

Ankringsviken med fasta bojar

Vår egen vik

Vi rodde in och hittade Café Canna. En udda restaurang där vi försökte boka bord för kvällen men det var tyvärr fullbokat. Vi skulle ha ropat och bokat bord på VHF tidigare på dan. Vi fick nöja oss med var sin Red Skye Ale. Restarurangen hade fått en del utmärkelser så det kanske inte var så konstigt att det var fullbokat.

I anslutning till restaurangen låg en butik där vi köpte ägg och färsbiffar. Det var bara att ta vad man ville ha, skriva vad man tog och betala i Honesty boxen.

Efter en runda på ön rodde vi ut till båten och grillade våra färsbiffar. Vi låg bra för natten men det gäller att se upp för hög och lågvatten då det kan skilja uppåt 4 meter.

Isle of Skye

På fredag var det dags att gå mot Skye där vi skulle släppa av Lasse&Lena som skulle med bussen till Glasgow på lördag morgon. Det gick faktiskt att segla genacker men eftermiddagen blev det motorgång.

Vi lade till vid en flytbrygga i Kyle of Lochalsh som ligger vid brofästet till fastlandet.Hamnkaptenen höll till i sin båt ”Seadog” tillsammans med sin hund ”Seadog”. Hamnavgiften kostade £22 per natt.Här fanns Coop på gångavstånd och toalett och dusch vid busshållplatsen som tyvärr stängde 21.00.

Hamnkaptenen kunde rekommendera en populär restaurang ”Waterfront” som han fixade bord fast det egentligen var fullt. En jättetrevlig restaurang som var den gamla tågstationen. En grymt trevlig avslutningsmiddag.

Isle of Skye

Isle of Rum

Det blev väldigt tomt när Lasse&Lena mönstrade av dessutom tog de med sig det fina vädret så på eftermiddagen fick vi faktiskt lite regn på oss.

Innan vi kastade loss bunkrade vi på Coop och hittade en fiskbutik där vi handlade haddock, kattfisk och kammusslor. På bryggan fick hamnkaptenen se att vi köpt kammusslor varav han genast övertalade oss att köpa levande kammulsor för £1 styck. Det slutade med att vi hade 6 fripassagerare på badbryggan.

Vi hade tänkt oss att gå till en ankringsvik, Loch Scavaig, men det blåste för mycket sydliga vindar så vi gick till Rum istället.

Det blåst ordentligt på eftermiddagen så vi fick reva när vi närmade oss ön.

På söndagen rodde vi in till land och vandrade ”Gold eagle” i stövlar och sjöställ. Svettigt värre…. Det var lite skotskt väder med dimmoln men varmt. Det fanns Red Deer som vi såg flera gånger och på sluttningarna var det svärmar med bromsar.

När vi kom tillbaka var det någon som hade roat sig med att ösa sand i dingen.

Efter lunch ombord rodde vi tillbaka och försökte se utter, som skulle finnas. Vi hittade ingen utter men däremot kantareller. Vi hittade även sunk-charmigt café i postkontoret där vi kunde få oss en öl. När vi kom tillbaka till båten hade naturligtvis Vitesse ankrat en bit därifrån.

Till middag blev det grillad kattfisk med kantarell-coucous med parmesan. Cous-cous är verkligt bra båtmat då det går väldigt snabbt och det går även att variera skapligt bra.

Mycket tareskog på botten men inga problem mer än att man får med den upp.

Uist

På måndagen lämnade vi Rhum för att ta oss till Södra Uist, på vägen gick vi kin och tittade på den spektakulära ankringsviken Loch Scavoig. Vi upplevde den lite mörk och dyster med bergen som omslöt viken. På inseglingen låg det mycket säl. Här en mamma med en liten kut.

Sen seglade vi väster ut mot Uist med sälskap av delfiner, bl a en mamma med en unge som var som en skugga av mamman.

Väl framme i Loch skip hade vi lite beslutsångest vart vi skulle ankra. Vi tyckte det blev djupt för snabb men till slut hittade vi den bästa platsen skyddad bakom ett berg för västvindar. Ingen internettäckning men vi hade läst att man kunde skicka upp telefonen i masten. Så Roberths telefon fick ta sig en tur till masttoppen men inte blev det någon bättre täckning för det. Vi fick trösta oss med att grilla entrecote och grönsaker och hoppas på bra vindar.

På tisdagen vaknade vi upp i tjocka. Vi kastade loss vid 11-tiden och gick för motor mot Norr Uist. I Loch Maddy fanns en butik som var öppen på onsdagar och havregrynen var slut…

I Loch Maddy angjorde vi en flytbrygga och togs emot av en engelsman som pratade svenska. Det visade sig att han hade en svensk fru och vi blev inbjudna på en dring i deras båt. Loch Maddy är ett färjeläge med förbindelse med fastlandet. I byn finns det bla ett hotell med en local pub, en butik som var öppen på onsdagar.

Vid 18-tiden gick vi över till ”Lunne” som deras båt hette och blev bjudna på öl och GT. Det visade sig som vanligt att världen är rätt liten. Ann kom från Örebro och hade släktingar i Arvika, Jermie (?) hade varit mycket på jobb i Åmotfors då han var i virkesbranchen. Sen visade det sig att de kände Sven-Gösta och Lisa på båten Randivåg eftersom de seglat mycket med Lisas syster. Sven-Gösta är gammal kollega till Roberth på WSP.

På onsdagen tog vi oss en cykeltur till en strand på västra sidan. Det sprack upp och blev en riktigt fin dag. Innan vi gav oss iväg blev det naturligt vis shopping av havregryn.

På kvällen var det fotboll på puben, en VM-match mellan England och Kroatien. Det blev en rätt hätsk stämning då det blev jubel från ett gäng grabbar när England förlorade.

På torsdagen var planen att ta oss till Tarbert på Harris för att bl a besöka Harris destilleri där det görs den gin som vi testade på Skye. Det blåste fortfarande dåligt och när vi var utanför Sound of Harris beslutade vi oss för att försöka att ta oss ut till västsidan. Det är sällan som det är sådana förhållanden så att det går att ligga där skyddad för vind och dyningar. När vi kom upp till Scarp visade det sig vara en fantastiskt fin och skyddad vik där vi kunde ankra. Det låg en lite båt där när vi kom men den gick efter en stund. Det bodde ett par havsörnar på ön som vi såg vid flera tillfällen. Vi tog dingen in till ön och klättrade uppför branterna och hade en grym utsikt över Atlanten. När vi kom tillbaka kunde vi inte motstå det kristallklara vattnet. Det var inte precis varmt men det var skönt att soltorka efteråt. På kvällen grillades det i solnedgången och vi kunde sitta ute till långt in på natten. Detta var helt klart höjdpunkten på resan.

P1050584p10505572-e1534928568580.jpgP1050565P1050634P1050603

Tidig avfärd på fredag morgon då vinden skulle öka, tyvärr rak motvind så det blev motorgång.

Vi var nära en fiskeboj innan vi gick in i Sound of Harris så vi borde varit mer uppmärksamma men när vi gick in i sundet blev det tvärstopp. En fiskeboj i propellern…
Det löste sig med en kniv, varmvatten i dräkten och övervakning av en labb. Tur i oturen var att inte hände längre in i sundet där det var 3-4 knop ström.

När vi passerat sundet kunde vi segla hela vägen till Stornoway. Det dök upp, vad vi tror, valar bredvid båten.

När vi seglar in ser vi  en svensk segelbåt seglar in framför oss. Det var Vitesse med sin snabba Arcona 400. Nu var vi rätt nöjda att de var snabba för det var fullt i den inre hamnen med flytbryggor så vi fick ligga i fiskehamnen med stöket av tidvatten. Men eftersom vi låg utanför Vitesse var det enkelt för oss. Det var inte speciellt trevligt när vattnet sjönk 4 meter och man kunde blicka in under bryggan. Det blev inte bättre av historier om råttor som lever i den miljön.

Efter 2 nätter i fiskehamnen fick vi flytta in i den inre hamnen med flytbryggor. Hade de haft samma kreativitet som i Läsö hade de fått in 3 gånger fler båtar men vi var glada att få ligga tryggt vid flytbrygga så vi kunde ge oss ut på bilutflykt. Första dagen hade vi med oss Karin och Staffan i en grymt liten bil. Vi började med ett besök av svarthusen på Lewis.

Förmodligen är det för att husen inte hade någon skorsten så röken fick sippra ut genom taket och det gjorde att de blev svarta inuti. Typiskt för husen var också att man tog in boskapen i ett rum som kunde ge värme. Här kan man hyra och bo i ett av husen.

Nästa stop blev standing stones. Man tror att de är 3000-5000 år gamla men osäkert vad de använde platsen till men man tror att det är av religiösa eller ceremoniella syften.

För oss som följer Outlander, det hände ingenting….

Sen bar färden av till en strand på västsidan. Fantastiskt fin väg som gick mellan bergen.

Det fanns gott om orkideer i gräset.

På Lewis hittade man 1831 i viken Uig 78 schackpjäser från 1300-talet. De flesta kan man se på The British Museum. Mest kända är dom väl från Peter Mays bok, pricis som svarthusen.

På kvällen började vi prata med en skotte som hade en träbåt. Han bjöd in oss på en whiskey i kajutan och underhöll oss med roliga historier, sång och gitarrspel på en 3-strängad variant. Mysig träbåt som han höll på att renovera. Prinsessan Diana hade varit på båten som ung. Vi börja ana något då han berättade att han Coast guard sökte upp honom när han var ute på St Kilda för att han skulle infinna sig i Glasgow och filma om några scener som inte blivit bra. Det visade sig vara Game of Thrones som han som han medverkade i och spelade ”the hound”. Vi visste inte förrän vi googlat honom hur berömd han var. När vi lämnade båten fick vi ett kort av skutan med hälsning.

På måndag gick Vitesse vidare och vi fortsatte utforska Lewis med bil. Målet var Harris destilleri. Men vi missade första guidade turen och vi hade tur som fick de sista platserna på den sista guidningen. Till dess åkte vi till en strand på fastlandet innanför Scarp.

Harris destilleri gör just nu gin som gärna skall dricka med grape frukt. Men egentligen vill man bli ett whiskey destilleri och man har produktion på gång och har sålt tunnorna på spekulation. Man tror första whiskeyn skall vara klar om ca 4-6 år.

Kvällen avslutade vi med en långpromenad runt slottet.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )