Loch Ness, Fort Augusta och Fort Williams

Efter tankningen fortsatte vi slussa mot Loch Ness. De första slussarna kund vi vara kvar i båten med linan men nu skulle vi upp på kajkanten och gå med båten. Jag var inte riktigt beredd på att det var väldigt strömt när vi låg längst fram i slussen så det vara när ett dopp i kanalen. Slussvakten räddade mig i sista sekund och tröstade mig med att jag hade ”the worst position”. Jag lärde mig dock att lägga flera varv runt kroken på kajen

Det blåste stark motvind på Loch Ness så vi år lunch under färd samtidigt som vi spanade efter Nessie, utan någon framgång.

Vi stannade för natten sta där vi skulle ta oss igenom 5 slussar. Mysig by med mycket turister som tittade och fotade båtar som slussade. Slussvakten mötte oss på bryggan och meddelade att Roberth skulle ringa immigration för att lämna passnummer. Dom hade verkligen stenkoll på var alla båtar befann sig.

På kvällen hade vi säckpipemusik från fortet och Lasse var grillmästare och grillen var varm…

På morgonen blev det bad i Loch Ness innan det var dags att börja slussa oss uppför Fort Williams slussar.

P1040285                                                         P1040297

Här träffade vi även på Vitesse med Karin och Staffan från Göte org som vi skulle stöta på många gånger under Skottlandsvistelsen.

Det är många hyrbåtar i kanalen och alla är inte helt sjövana så det blev lite stökigt ibland. Vi hade i alla fall lärt oss att undvika att ligga längst fram i slussen.

Vi passade på att bunkra mat innan vi lämnade Fort Augusta.

Det var runt 30 gr och ingen vind så passade på att bada så fort det blev tillfälle.

Vi passerade 2 sjöar, Loch Oich och Loch Lochy innan vi stannade i Gairlochy. Vi fick senare sällskap av Vitesse.

Dagen efter fortsatte vi mot Fort Williams längs fantastiskt vackra kanaler med Ben Nevis i bakgrunden. Vi förstod inte alls vad de menade att berget alltid var dolt i moln…

När vi kom till Neptune’s stairs (9 slussar) skulle först 2 segelfartyg slussa uppför och vi passade på att gå inte till Fort Williams för att bunkra och äta Haddock.

Vi skulle vara tillbaka vid 15-tiden så vi fick slänga oss i en taxi men slussningen tog 1,5 tim mer än beräknat för segelfartygen.

Nu var det inte många slussar kvar men vi hann inte de sista slussarna så vi fick ta en natt till men nu började vi längt ut till Atlanten. Vi fick en fantastik kväll vid foten av Ben Nevis och på kvällen lyste solen vackert på berget.

Vi hade en fantatstisk kanalresa men nu började vi tröttna på slussing och läntade ut till Atlanten.

Innan vi slussade ut tankade vi vatten och lämnade tillbaka nycklarna. Så skönt att slussa ut i Atlanten!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )