NORDSJÖN

Klockan 20.20 lämnade vi Lemvig på måndag och gick mot Thuborö. Strax innantill gav oss ut på Nordsjön åt vi en rejäl portion pasta med köttfärssås.

AD8D08B4-A331-49FD-A516-188C0591ACD1

Vi lämnade Thyborö ca 23.00. Stora dyningar mötte oss och det blev en tuff start för motorn då vi fick gå ca 1-2 timmar innan vi kunde sätta kurs söderut och sätta segel.

Vi planerade att gå söderut först innan vi började gå västerut för att få en något behagligare segling då det blåste 10-12 m/s och gick stora vågor från norr. Vi hade förberett oss på en tuff början första 1-1,5 dygn vilket också visade sig stämma. Riktigt skumpig färd och tidvis även blöt då vågor slog in i sittbrunnen. Men även om det var jobbigt så var det vackert då vi hade fullmåne på nätter och sol på dag och det var inte speciellt kalla. Här fick vi oss en rejäl dusch med Nordsjön som letade sig in i nacken längs ryggraden och ner i stövlarna…

Dag 1 blev det korv och bröd till lunch. Allt blir väldigt jobbigt när det gungar och kränger så mycket. Att bara ta sig på toa är ett stort projekt och när man skall tvätta händerna så lutar båten så att strålen missar handfatet, landar på toadörren för att sen rinna längs dörren och in i salongen. Till middag blev det kasslersallad men hopplöst svårt att hinna få allt från skärbrädan till skålen innan det försvunnit och lagt sig på babordssidans vägg.

Natten blev något lugnare och fortsatt fullmåne. Vi kunde dessutom börja styra  mer mot väst tidigare än planerat.

Trots att det var grov sjö gick vi i snitt 7,5 knop vilket är bra. Båten klättrade fint över de stora vågorna men ibland kom hon i otakt och då blev det extra blötts sittbrunnen eller fritt fall.

Dag 2 så har både vind och vågor försvunnit men ytterligare en dag i strålande sol. Vi trodde att vi klarat oss utan att få in vatten i båten men det visade sig att vi har en läcka in från ett stuvfack på akterbryggan. Vi tror nu att vi har tätat det. Det blev sköljning i sötvatten men vi hade ett fantastiskt torkväder.

6AFAFDB7-1626-49E4-876D-0ACD4CF71A75

Otroligt hur havet och vädret kan ändra sig. På kvällen kunde vi på lugnt vatten tända grillen och lägga på våra lammrackare vi haft med oss från Göteborg.

Efter några dagar på Nordsjön blir man lite knäpp men här kommer en hälsning från Puffin, Sulan och Fladdis.

Natten blev lugn med en del motorgång men tidigt på morgonen kunde vi sätta segel och segla bra i några timmar men sen var det stiltje resten av färden. Tjock dimma mötte oss några timmar på morgonen. På onsdag kväll gick det ett man over board anrop på VHF. Det var en besättningsmedlem på ett passagerarfartyg som trillat i vattnet. Många fartyg anslöt till letandet som på morgonen blåstes av men de hittade honom inte i dimman.

0FDD1F6B-FAE6-477D-B310-F44B50491C20

På väg in mot Inverness såg vi valar, delfiner, tumlare och sälar. Motorgång in till Inverness i sommarväder.

A8E2A397-75D9-4B07-9C67-7C22225EE724

Vi närmade oss Inverness Marina vid midnatt och gick under Kessock bridge och fick bra fart i medströmmen.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )